Bratislava sa konečne dočká riešenia dlhoročného problému so zastaranou hlavnou železničnou stanicou. Ministerstvo dopravy SR oznámilo, že súčasná hlavná stanica na Námestí Franza Liszta zostane zachovaná a prejde rekonštrukciou.

Zároveň však prekvapilo verejnosť informáciou o výstavbe novej stanice v Stupave, ktorá bude súčasťou plánovanej vysokorýchlostnej trate. Poukázal na to portál ASB.sk.

Minister dopravy Jozef Ráž vo svojom vyhlásení uviedol:

Hlavná stanica ostane navždy v Bratislave. Je to určité nedorozumenie, nepochopenie, možno sme to len my zle vysvetlili. Presťahovať ju do Stupavy nikdy nebolo v pláne.

Nová stanica Bratislava-západ v Stupave

Podľa výsledkov štúdie realizovateľnosti, o ktorých informoval minister Ráž, v Stupave vyrastie nová stanica s pracovným názvom Bratislava-západ. Táto stanica bude súčasťou medzinárodného projektu vysokorýchlostných tratí (VRT), ktoré majú v budúcnosti prepojiť európske hlavné mestá.

„Výsledky realizačnej štúdie ukazujú, že práve v Stupave vyrastie nová stanica. Môžeme ju pracovne volať Bratislava-západ. Je to nový projekt a bude mať pozitívny vplyv aj na hlavnú stanicu v Bratislave,“ vysvetlil minister Ráž.

Bratislava
Zdroj: Unsplash.com/Kenny

Vlaky budúcnosti: Rýchlosť a ekológia

Vysokorýchlostné trate umožnia vlakom jazdiť rýchlosťou 250 až 380 kilometrov za hodinu, čo výrazne skráti cestovné časy. Okrem rýchlosti ponúkajú tieto vlaky aj vyššiu bezpečnosť, spoľahlivosť a ekologickejšiu prepravu. Minister dopravy zdôraznil, že projekt novej vysokorýchlostnej železnice v Stupave je už vo vysokom štádiu štúdie realizovateľnosti.

Nová stanica v Stupave má podľa ministerstva dopravy vyriešiť niekoľko problémov súčasnej hlavnej stanice v Bratislave.

Riaditeľ Železníc Slovenskej republiky Alexander Sako vysvetlil:

Pôjde o nový prestupový bod. Umožní vytvoriť novú infraštruktúru, ale najmä nové zoradiská vlakov. Hlavná stanica v Bratislave je konečnou stanicou a všetky vlaky, ktoré tu zastavia, tu čakajú, kým znova odídu, a tým blokujú prepravu.

Stanica Bratislava-západ má slúžiť ako hlavné zázemie pre vlakovú dopravu, čím odľahčí hlavnú stanicu v Bratislave od technických úkonov a zlepší jej dopravnú situáciu

„Povedzme, že to bude hlavná servisná stanica. To znamená, že sa nám podarí za európske peniaze vybudovať jednu veľkú stanicu, ktorá bude slúžiť ako zázemie pre všetky vlaky. Bratislavská hlavná stanica bude krátkou zastávkou na výstup a nástup,“ dodal minister Ráž.

Podľa plánov ministerstva vysokorýchlostné vlaky vstúpia na Slovensko pri Rajke, prejdú cez Rusovce, Petržalku, Prístavný most až na hlavnú stanicu. Odtiaľ budú pokračovať do Stupavy a ďalej do Českej republiky. Tento projekt si vyžiada rozsiahle investície do modernizácie existujúcich tratí a vybudovania nových úsekov.

Rekonštrukcia hlavnej stanice v Bratislave

Minister dopravy potvrdil, že súčasná hlavná stanica v Bratislave sa dočká rekonštrukcie. „Moja informácia je, že v krátkom čase bude vyhlásené verejné obstarávanie na zhotoviteľa projektovej dokumentácie. A hlavná stanica v Bratislave sa konečne dočká svojho faceliftu,“ uviedol Ráž.

Zároveň však upozornil, že nepôjde o radikálne zmeny. Podľa jeho slov na stole nie sú žiane megalomanské plány.

Ministerstvo plánuje financovať výstavbu novej stanice v Stupave z európskych fondov určených na vysokorýchlostné trate. Konkrétny termín realizácie projektu zatiaľ nie je známy, keďže bude potrebné vyriešiť majetkovoprávne vzťahy k pozemkom, procesy EIA a ďalšie rozsiahle prípravné práce.