Je rozhodnuté mesto Brno pozná podobu budúcej hlavnej stanice. Víťazný návrh pochádza z dielne holandského ateliéru Benthem Crouwel Architects.

zdroj: kambrno.cz

Spomínaný ateliér stojí aj za projektom rotterdamskej železničnej stanice alebo za rekonštrukciou stanice v Amsterdame. Stanica Brno sa podľa víťazov stane novou vstupnou bránou do mesta a pozitívnym impulzom pre vznikajúcu štvrť Trnitá na nábreží rieky Svratka. Bola to najväčšia architektonická súťaž v histórii Českej republiky, kde úlohou súťažiacich bolo navrhnúť budovu stanice vrátane kompletného riešenia priľahlých verejných priestorov, budov pre správu, bývanie a občiansku vybavenosť, autobusovej stanice, terminálu verejnej dopravy a pešej prípojky.

zdroj: kambrno.cz
Moderná budúcnosť mesta

Dominantou stanice Brno je vstupná hala, ktorá je tvorená z troch tubusov ktorými sa vchádza dovnútra. Architekti navrhli taktiež priestor pred a za stanicou, ktorý má rozlohu ako dve Václavské námestia. Na jednom z nich by mala byť umiestnená aj autobusová stanica.  “Podľa poroty víťazný návrh kombinuje odkaz na historické verejné budovy s moderným prestupovým centrom a kvalitným verejným priestorom. Zdôrazňuje brniansky genius loci” hovorí mestský architekt Michal Sedláček, ktorý bol súčasťou poroty.

zdroj: kambrno.cz

Brniansky železničný uzol už dlhodobo nie je vhodný aj kvôli kapacitným podmienkam a jeho modernizácia je nevyhnutná. Vďaka modernej vlakovej stanici sa tak Brno posunie o krok dopredu. “Modernizovaný uzol železničnej križovatky v novej polohe pri rieke Svratka výrazne ovplyvní ďalší rozvoj mesta.” hovorí primátorka Brna.

zdroj: kambrno.cz

Zjednodušením siete koľají sa odstránia zábrany a uvoľnia sa tak veľké plochy v centre mesta, ktoré môžu byť využité na rekreáciu a väčšiu bytovú výstavbu. Historický železničný viadukt sa stane promenádou, ktorá bude spájať centrum mesta a modernizované nábrežie. Nová stanice z oboch strán obklopená obrovským a kvalitným verejným priestorom s novým bulvárom so stromami a električkovou traťou.

Kedy a za koľko ?

Tento ambiciózny plán však nejakú dobu potrvá. Podľa železníc bude nová stanica hotová medzi rokmi 2032 až 2035. Prestavba uzlov má však začať skôr približne do troch rokov. Či sa tieto termíny podarí naplniť je otázkou času a rôznych aspektov nakoľko sa jedná o obrovský a komplikovaný projekt. V pláne je totiž aj podzemná dráha tzv. Severojužný koľajový diameter, ktorého cena a podoba je ešte v rovine štúdii uskutočniteľnosti.

zdroj: kambrno.cz

Čo sa týka ceny za samotný projekt tak podľa odhadov sa pohybuje suma od 40 do 50 miliárd českých korún čo je približne 1,5 – 2 miliardy eur. Na samotnú stanicu by mala ísť zhruba polovica celkovej čiastky.