Nie je vôbec prekvapivé, že lokalitu Mlynských nív možno označiť za časť, ktorá patrí medzie tie najrýchlejšie sa rozvijajúce sa v Bratislave. Uvedomuje si to aj Mestský inštitút Bratislavy, ktorý však poukazuje na to, že najväčšie zmeny vidieť aktuálne v západnej časti územia.

To sa ale čoskoro zmení, pretože mesto v spolupráci s MIB upriamilo svoju pozornosť aj na východnú časť, kde by mohla vyrásť nová mestská štvrť. Konkrétne ide o územie vymedzené Košickou ulicou, Prievozskou ulicou, Hraničnou a Prístavnou ulicou s rozlohou 138 hektárov.

Nová štvrť na Mlynských nivách vznikne prestavbou bývalých továrenských komplexov a výrobných areálov, ktoré tu fungovali do 90. rokov a postupne zanikli. V súčasnosti sa v tejto oblasti nachádza niekoľko administratívnych a obytných komplexov. Tie však nie sú prepojené. Až 80% z celkovej plochy je dostupných pre novú výstavbu.

Vďaka tomu, že mesto premení málo využívaný priestor, sa priblíži k vízii kompaktného mesta. Tento cieľ patrí medzie ciele nachádzajúce sa v v strategickom dokumente Bratislava 2030.

Ako bude nová štvrť v Bratislave vyzerať?

Vzhľad novej štvrte určí urbanistická štúdia, ktorú vypracúva Sekcia územného plánovania MIB. Podľa tejto štúdie bude územie transformované podľa princípu 15-minútového mesta, kde budú mať obyvatelia všetko potrebné v pešej dostupnosti.

Pozvoľná zástavba sa však stane minulosťou a namiesto nej vyastie blokové usporiadanie. Samozrejmosťou sú aj verejné priestranstvá ako napríklad parky a atraktívne živé ulici. Ich kombináciou v tejto oblasti vznikne harmonický a funkčný celok.

MIB poukazuje na to, že táto štvrť nebude predstavovať iba sídlisko s funkciou bývania. Počíta sa totiž s tým, že tu úribudne aj občianska vybavenosť. Pôjde o rôzne obchody, materské a základné školy, ihriská a zariadenia zdravotníctva, sociálnych služieb a kultúry.

V tejto oblasti pribudne aj nová električková trať. Mala by byť hlavnou formou dopravy v štvrti a popri nej vyrastie moderný mestský bulvár. Ten ocenia najmä chodci a cyklisti. Zaujímavosťou je, že automobilová doprava bude viesť po obvode novej štvrte. Počíta sa s tým, že vnútri štvrti bude pohyb áut minimálny.

Štvrť do mesta prinesie viaceré prínosy

Podľa MIB je prínosov, ktoré štvrť hlavnému mestu prinesie, niekoľko. Do popredia inštitút dáva napríklad rozšírenie siete cyklotrás v meste, no aj koľajovej dopravy mesta s potenciálom pre ďalšie predĺženie do Vrakune.

Okrem toho sú prínosom aj ulice s dostatočne širokými, priamymi, bezpečnými a bezbarierovými pešími trasami a bohatá občianska vybavenosť. Pri premene tejto oblasti dôjde aj k zhodnteniu nevyužitých území vo vnútri mesta, no tiež k nahradeniu náletovej zelene za kvalitnú a odolnú zeleň.