Aurelio Galfetti je považovaný za jedného z hlavných predstaviteľov takzvanej ticinskej školy. Celý svoj život strávil v taliansky hovoriacej časti Švajčiarska, kde zároveň aj vytvoril väčšinu zo svojich najlepších diel. Jeho práca sa vyznačovala používaním priznaného betónu, ten odlieval do foriem základných geometrických tvarov. Zomrel dňa 5.12.2021, no jeho architektúra bude naďalej spomienkou na jedného z najvýznamnejších predstaviteľov súčasnej švajčiarskej architektúry. Poďme si spoločne pripomenúť jeho významné realizácie.

Casa Rotalinti, Bellinzona, Švajčiarsko 

Brutalistická betónová kocka umiestnená na vrchole údolia Bellinzona. Jej rozloženie odkazuje na neďaleký Castello de Sasso Corbaro. Na strechu domu sa vstupuje z mosta, ktorý vedie rovno od parkovacieho miesta samotného domu. Zo strechy sa návštevník dostane točitým schodiskom do slnkom zaliatej dennej zóny. Ako Galfetti sám hovorieval „vzťah človeka k okoliu je v tejto časti vzdialený a abstrahovaný.“ Ako deň plynie človek zostupuje do nižších častí nočnej zóny, ktorá je doslova zakotvená v lese. Vzťah človeka a prírody sa tak stáva oveľa intímnejším.

zdroj: architectuul.com

Kúpalisko v Bellinzone

Verejné kúpalisko v Bellinzone navrhol Galfetti spolu s architektmi Ivo Trumpy a Flora-Ruchat Roncati. Aj toto dielo možno zaradiť medzi brutalistickú architektúru. Hlavný objekt kúpaliska predstavuje odvážna železobetónová konštrukcia, ktorá pretína celý areál. Táto budova sa vznáša vo výške 6 metrov a slúži zároveň ako most, po ktorom sa dá dostať z jedného konca na druhý. Centrálna budova je doplnená viacerými menšími stavbami v podobnom architektonickom duchu.

zdroj: Trevor Patt

Hradný komplex Castelgrande v Bellizone

Pravdepodobne najdôležitejšie dielo Aurelia Galfettiho je úprava hradného komplexu Castelgrande V Bellizone. Na tomto projekte architekt pracoval viac ako 10 rokov. Hradnú ruinu doplnil o veľmi citlivé a zároveň aj odvážne vstupy, aby sa mohol komplex opäť otvoriť verejnosti. Ikonickým zásahom je nový vstup zarezaný do skaly, na ktorej sa hrad rozprestiera. V tomto diele sa ukazuje Galfettiho cit pracovať s rôznymi materiálmi, ktoré za každým dokázal doviesť do harmonického celku.

zdroj: Matěj Beránek