Môžete rozhodnúť o tom, ako bude vyzerať

Nová tržnica, dominanta Trnavského mýta v Bratislave, je už 41 rokov neodmysliteľnou súčasťou hlavného mesta. Táto mohutná stavba, navrhnutá významným architektom Ivanom Matušíkom, bola dokončená v roku 1983. Pôvodne situovaná na okraji mesta, dnes sa nachádza v širšom centre a jej význam je nepopierateľný.

Ako uvádza portál ASB.sk, v roku 2022 získala Nová tržnica status národnej kultúrnej pamiatky, čo definitívne ukončilo akékoľvek úvahy o jej demolácii. Napriek tomu budova roky chátrala. Príčinou boli nedostatočné investície do údržby, absencia jasnej vízie a prirodzené starnutie objektu. Tržnica stratila svoju atraktivitu a postupne zmizla z nákupných trás väčšiny Bratislavčanov.

Súčasné vedenie mestskej časti vypracovalo plán revitalizácie, ktorý má za cieľ oživiť tržnicu a zlepšiť jej ekonomickú situáciu. Zámerom je vytvoriť multifunkčný priestor, ktorý bude okrem obchodu a služieb ponúkať aj kultúrno-spoločenský program.

Obnovenie zašlej slávy

Starosta mestskej časti, Matúš Čupka, sa k projektu vyjadril:

Po dlhých rokoch pustnutia si konečne zaslúži obnoviť zašlú slávu. Záleží mi na tom, aby sme tržnicu oživili a preniesli do 21. storočia. Je ale nutné zmeniť nielen spôsob jej fungovania, ale tiež samotný koncept, aby sme pritiahli nových návštevníkov aj nájomcov.

Kľúčovým prvkom plánu revitalizácie je participácia verejnosti, ktorú realizuje Metropolitný inštitút Bratislavy (MIB). Cieľom je zistiť preferencie súčasných predajcov, návštevníkov, ale aj tých, ktorí tržnicu momentálne nevyužívajú.

Proces participácie odštartuje 21. septembra na podujatí Dobrý trh na Panenskej ulici a bude prebiehať až do 13. októbra. Výsledky budú prezentované verejnosti koncom jesene.

Ďalším krokom bude výzva na prilákanie nových nájomcov v októbri. Záujemcovia získajú informácie o dostupných priestoroch prostredníctvom online formulára na webstránke mestskej časti.

K oživeniu tržnice prispeje aj podujatie Urban Market (Winter Edition), ktoré sa uskutoční od 6. do 8. decembra. Toto podujatie je súčasťou snahy vytvoriť z tržnice kultúrno-spoločenské centrum.

Mesto dáva priestoru druhú šancu

Dlho zanedbávaný potenciál Novej tržnice sa konečne začína odkrývať. Hlavné mesto v roku 2021 pristúpilo k prvým krokom oživenia okolia – vysadilo mohutné platany a skrášlilo priestranstvo pred budovou.

Nedávno sa pridala aj mestská časť s ďalšími vylepšeniami. Medzi najvýraznejšie patrí obnova zhrdzavenej strechy novým náterom a odstránenie masívnej reklamnej obrazovky, ktorá roky dominovala fasáde.

Tieto zásahy predstavujú len úvod rozsiahlej premeny Novej tržnice. Cieľom je vytvoriť pulzujúci, viacúčelový priestor, ktorý bude v novom tisícročí magnetom pre Bratislavčanov i turistov. Tržnica má ambíciu stať sa moderným centrom, ktoré spojí obchod, služby a kultúrne vyžitie pod jednou strechou.

Úspešná premena bývalého Obchodného domu Prior na Kamennom námestí môže slúžiť ako inšpiratívny vzor pre Novú tržnicu. Zmena vlastníka a príchod nových nájomcov z Prioru vytvorili živé centrum, ktoré priťahuje ľudí v každú dennú i nočnú hodinu. Plánované kultúrne priestory v Priore sľubujú prilákať ešte pestrejšie spektrum návštevníkov rôznych generácií.

Podobný osud môže čakať aj Novú tržnicu. Jej poloha na frekventovanom Trnavskom mýte získa na atraktivite s realizáciou očakávaného projektu Nového Istropolisu, ktorý prinesie zásadnú premenu celej oblasti.