Martina Kontra a Richard Preisler z projektu re_place si zanedbaný podchod pod Hlávkovým mostom v Prahe vyhliadli už niekedy v roku 2020. V Prahe je táto dvojica známa vďaka projektom ako loď Altenburg 1964 alebo Fuchs2. Dlhodobo sa venujú práve zanedbaným častiam miest, do ktorých následne umiestňujú nové funkcie.
zdroj: earch.cz
Miestni zástupcovia na čele so starostom Prahy 7 Jánom Čižinským si už dlhšie uvedomovali neudržateľnosť situácie, kedy temný podchod slúžil predovšetkým ako nocľaháreň pre ľudí bez domova. Preto vypísali verejnú súťaž na riešenie tohto priestoru, v ktorej zvíťazil práve návrh re_place. Martin a Richard z platformy re_place sa spojili s architektmi U/U studio a pustili sa do samotného návrhu. Pred pár dňami sa konečne otvoril nový verejne prístupný priestor, ktorý je zasvätený predovšetkým street športom ako je napríklad skateboarding či BMX.
zdroj: earch.cz
Počas viacerých urbanistických štúdii a výskumov sa dokázalo, že aktivita priláka ďalšiu aktivitu. Zo sveta sú známe rôzne príklady toho, ako pridanie farieb a funkcií do dovtedy tmavého a obchádzaného miesta prinieslo opäť život. Aj na tomto športovisku je vidieť, že ruch a hlučnosť chodcov neodrádza ale naopak- novo prebudený priestor ich naopak láka. Farby, ktoré sú súčasťou priestoru, priťahujú mladú generáciu. Za grafikou priestoru stojí grafik Maxo Samko a ilustrátor Yakokarlik
zdroj: earch.cz
“Tenhle typ projektů je přesně ten důvod, proč jsme studio zakládali, kvůli tomu existujeme.” hovorí architekt Martin Hrouda. S kolegami sú vášniví skateboardisti a dlho sa im nepáčilo ako sa v Česku stavali skateparky – ako vybetónované plochy na okraji miest. Inšpiráciou pri ich návrhu im boli mestá ako Paríž, Barcelona či Kodaň, kde sú skateparky bežnou súčasťou miest.
zdroj: earch.cz
Konečný návrh je výsledkom spolupráce s komunitou skaterov a ďalších športovcov, ktorí sa vyjadrovali k jednotlivým prekážkam a tiež k technickým detailom. Každá hrana, špára aj sklon je prediskutovaný. Vďaka tomu vzniklo unikátne miesto pre street športy.