Technológie neustále napredujú a práve vďaka tomu bolo možné v holandskom meste Amsterdam predstaviť prvý oceľový most zostrojený 3D tlačou. Navrhla a zostrojila ho miestna spoločnosť MX3D. Most váži približne 6000 kg a unesie až 19 ton. Otvoriť ho prišla samotná kráľovná.
MX3D
MX3D je holandská spoločnosť, ktorá v úzkej spolupráci s viacerými globálnymi priemyselnými partnermi vytvorila inteligentnú a ľahko použiteľnú technológiu Robotic WAAM, ktorá umožňuje tlač veľkých oceľových predmetov. Spoločnosť tvrdí, že takéto predmety možno tlačiť s úsporou materiálu až 80%. Spomínanou technológiou tlačia napríklad sochy, nábytok alebo menšie architektonické diela. Dúfajú, že to návrhárom pomôže pochopiť, ako by sa oceľ vytlačená 3D mohla použiť na väčšie a komplexnejšie stavebné projekty.
zdroj: www.mx3d.com
Prvý oceľový most vyrobený 3D tlačou
Výrobu už spomínaného mosta oznámila spoločnosť MX3D už v roku 2015. Návrhová časť spolu s tlačou trvala približne 3 roky, následne bolo nutné aby most prešiel všetkými druhmi skúšok, aby sa potvrdila jeho odolnosť, nosnosť … Mark Girolami z University of Cambridge: „Jednou z vecí, ktoré sme zistili, je, že pevnostné charakteristiky závisia od orientácie tlače. Ale v istom zmysle bolo prekvapujúce, že základná sila bola to, čo by ste očakávali od bežnej ocele, a v niektorých smeroch sa dokonca aj zvýšila.“
zdroj: www.mx3d.com
12 metrov dlhý most spoločnosť zostrojila pomocou štyroch komerčne dostupných priemyselných robotov v hangári na nábreží NDSM. Tlač trvala šesť mesiacov a na jeho výrobu bolo použité 4500 kilogramov nehrdzavejúcej ocele. Následne bola celá konštrukcia ako jeden kus prevezená na lodi na vopred pripravené miesto cez kanál Oudezijds Achterburgwal v centre Amsterdamu a teraz je prístupná pre chodcov a cyklistov. Vcelku pútavý kovový most v starom meste je návrhom dizajnéra Jorisa Laarmana. Zostane na tomto mieste nanajvýš niekoľko rokov.
zdroj: www.mx3d.com
Viac ako tucet senzorov pripojených k mostu bude monitorovať napätie, pohyb, vibrácie a teplotu v celej štruktúre, keď cez ňu ľudia prechádzajú či keď sa mení počasie. Tieto údaje budú následne vložené do digitálneho modelu mosta. Môže to napríklad poskytnúť predstavu o tom, ako je most namáhaný ale aj o tom, ako rýchlo sa most opotrebuje.
zdroj: www.mx3d.com