Saudskoarabský umelec Ajlan Gharem vo svojom diele Paradise has many gates odkazuje na  predovšetkým na islamofóbiu a tiež aj na problémy spojené s prímaním utečencov a stavaním plotov medzi jednotlivými krajinami. Dielo bolo ocenené prestížnym ocenením V&A ‘s Jameel Prize.

zdroj: https://www.vancouverbiennale.com/

Dielo sa začalo objavovať ako dočasná architektúra na rôznych miestach v Saudskej Arábii, Bahrajne, USA a Kanade a vždy je jeho nainštalovanie sprevádzané verejným programom ako sú napríklad rôzne predstavenia, poézia, diskusie či modlitby. Mladý umelec  vytvoril spomínané dielo v tvare mešity, ktorá je miestom stretávania sa ľudí s islamskou vierou.  V čom však naozaj spočíva jeho sila? Dočasne postavená mešita je transparentná a jej steny sú obohnané drôtom, ktorý sa bežne používa na miestach, kde nechceme aby niekto vstupoval alebo naopak aby v daného priestoru niečo alebo niekto vyšiel. Dielo má rozmery 10 x 6,5 metra a je zakončené kupolou a sprevádzané minaretom, ktorý svieti na zeleno.

zdroj: http://www.ajlangharem.com/

Klietka je postavená z rovnakého materiálu podobného klietkam, ktoré západné krajiny používajú na postavenie plotov pozdĺž svojich hraníc, čím bránia vstupu utečencom a nelegálnym prisťahovalcom. Gharem vytvoril dielo zámerne z tohto materiálu, aby si pripomenul zábery utečeneckých záchytných stredísk a hraničných múrov a vyvolal súvisiace pocity úzkosti. Mešita evokuje viacero významov a pocitov ako napríklad generačná priepasť medzi mladými a starými, označenie posvätného priestoru a jeho význam v rámci rôznych kultúr, úloha náboženskej viery a nášho hľadania nových poznatkov a spôsobov života, boj o moc medzi náboženským obmedzením a demokratickou slobodou.

zdroj: www.archdaily.com

„Práca Ajlana Gharema, ako tohtoročného víťaza ceny Jameel Prize, hovorí o globálnych podmienkach a skúsenostiach migrantov a je mimoriadne rezonujúca v miestnom kontexte,“ povedal riaditeľ V&A a predseda poroty ceny Jameel Tristram Hunt. “Chválime aj využitie inštalácie ako priestoru pre medzikultúrne prepojenie a komunitné stretnutia.” Ďalej predseda poroty opísal Gharemovu prácu ako inovatívnu v používaní materiálu a vyslovil, že má naozaj ambiciózny rozsah.

zdroj: http://www.ajlangharem.com/